Totalt antall sidevisninger

onsdag 25. august 2010

Mars hare - march hare

Hva er en marshare?  Dette spørsmålet har vi moret oss med i familien efter middag.  Jeg har lest litt høyt fra Alice i eventyrland.  Først gjettet jeg at det var en forvanskling av marsvin som ble gjort om til marshare.  Et rask søk på internett gav treff på engelsk både på Mars hare og March hare.  Rabbit er kanin og hare er hare.  Mye om gale harer og tegnefilm fant jeg, men ingen egentlig forklaring.

Da jeg leste i Harens år av Arto Paasilinna så forstod jeg at det var en hare født i mars.  En oversikt over Alice i eventyrland forklarer at harene har flere kull og at harene født i mars regnes som spesielt gale.  Dette var et vanlig uttrykk i england på 1800-tallet.  Det står også i boken (Alice selvsagt) at det er mai og da er kanskje ikke haren så gal lenger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar