Totalt antall sidevisninger

søndag 24. oktober 2010

I fotsporene til Heidegger

Kanskje noen av mine (7?) ivrige lesere kan hjelpe meg her.

Heidegger forekommer som viktig i læreboken jeg hadde i filosofi til forberedende, den som er skrevet av Skirbekk.  Det som står der er relativt enkelt og litt kjedelig.  Men forsøker man å lese Heideggers hovedverk blir man som regel bare slått i bakken av undring: -Hva er dette for noe?  Sikkert smart, fyren var jo professor.

Nu vet jeg ikke hvordan Heidegger presenteres for forberedende idag.  Er han viktig?
Da jeg fikk vite at Betrand Russel mente at filosofien hans var "skrot", så har jeg nøyd meg med det siden og har gitt opp noen forsøk på å forstå eller lese filosofien hans.  Men det forhindrer meg ikke i å være nysgjerrig på personen Heidegger.

Det jeg har funnet ut (søk på internett er flott) er at Heidegger har hatt innflytelse i Japan siden 1920 (det visste jeg) og at han har hatt ganske så stor innflytelse på deler av psykiatrien.  Psykiateren Medard Boss forsto heller ikke filosofien hans, men samarbeidet med Heidegger om filosofi og psyikitri.

Hva gjør vi med denne kunnskapen?

Jeg tror at innflytelsen er mye større enn man først får inntrykk av.  I Einar Kringlens bok (2008 - 9. opplag) Psykiatri er hverken Boss eller Heidegger nevnt.  Men jeg ser stadig uttrykk som Eksistensiell psykoterapi og lignende uttrykk.

Er det den kjente Zen historien om igjen?
En mester peker på et flagg og spør studentene sine:
- Hvorfor beveger flagget seg?
- Flagget beveger vinden, sier 1.
- Vinden beveger flagget, sier 2.
- Sinnet beveger flagget, sier 3.

Kort oppsummert.  1 - intensjonell annen person får noe til å skje (politikk, intriger osv), 2 - fysisk realitet (Russels ståsted), 3 - solipsistisk ståsted, mennesket lager sine egne forestillinger (Heidegger, Zen og selvutvikling).  I alle sammenhenger er det ikke mulig å si at det ene ståstedet er bedre enn det andre.

Men er dette noe å bry seg med?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar