Totalt antall sidevisninger

onsdag 6. oktober 2010

På nattbordet - Paolo Giordano:Primtallenes ensomhet

Egentlig er boken på biblioteket og venter på at jeg skal hente den.  Da jeg tok toget til Haugastøl i helgen, fant jeg et gjenglemt (utlest) dagbladet.  Denne tok jeg med og leste et intervju med fysiker og forfatter Paolo Giordano.  Han er som navnet antyder italiensk og er altså fysiker (doktorgrad i fysikk) og har skrevet en roman med (for meg) fengslende tittelen: Primtallenes ensomhet.  Jeg må innrømme at jeg trekkes mot første ordet.  Andre trekkes kanskje mot ord nummer 2 og synes første ordet er kuriøst.  Hva vet jeg?

Da Bergen opplevde store forurensingsproblemer sist vinter, innførte kommunen en regel om par- og oddetalls kjøring.  Det gikk ut på at på partallsdager kunne biler med partall i nummerskiltet kjøre og tilsvarende for oddetall.  Dessverre måtte Bergen kommune utdanne veldig mange bilførere som på et eller annet tidspunkt var kompetente nok til å ta sertifikatet, i hva  et partall og hva et oddetall er.  Hadde de innført primtallskjøring, hadde det vært effektivt.  Det hadde ikke blitt mange biler på veien da.  Men den pedagogiske oppgaven hadde vært enorm...

Jeg kommer selvsagt til Primtallenes ensomhet efter å ha lest den.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar