Totalt antall sidevisninger

onsdag 29. desember 2010

Skitur - diverse turer Havsdalen og omegn i julen 2010

På Geilo var det skikkelig kaldt denne julen.  Da vi kom opp var det rundt -26 og det varmeste vi opplevde var vel -14.  Om dagen var det enten slalåm eller en tur på turski.  Å stå nedover i -26 på slalåm ble kaldt uansett hvordan vi kledde oss.  Bare jeg åpnet munnen, kjente jeg at tennene frøs og at kulden gikk rett ned i halsen.

Om kvelden håpet jeg at det ville være fine stjerneforhold, første natt ødela månen.  Fint med måneskinn, men jeg fikk ikke sett stjernene så godt.  Andre kvelder var det enten skyer eller litt disig.  Fremmedlyset fra Geilo var helt vilt, spesielt det himmelske lyset fra den nye kirken som er vendt skrått oppover mot Orion(?).

Det gikk ikke så fort å gå opp til Prestholt (har vel ikke så gode ski+smurning).  Gikk ikke forbi noen!  Flere av de som gikk forbi meg hadde varmluftsmaske (sikkert veldig lurt) så jeg ønsker meg en slik.  En av dem hadde en slik flott maske og ovale briller som pekte nedover - så helt ut som en alien.  Farten de hadde var iallefall overjordisk.  Merket også at turski stavene mine med store trinser knirket veldig, disse løypestavene har kortere spiss og knirker lite.

Siden jeg var på firmahytten og jeg starter i ny jobb til neste år, blir dette siste tur i dette området på en stund.  Det har vært veldig fint å være på hytten i Havsdalen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar