Totalt antall sidevisninger

torsdag 3. juni 2010

Konsert + film: Koyaanisqatsi (27. juni)

Film laget av Godfrey Reggio med musikk av Philip Glass.  Sistnenvte var tilstede og spilte keyboard.  Musikken i filmen var denne gangen 'live' med orkester, kor og Philip.  + selvsagt den bergenske hosten som visstnok skal være den mest høylydte i hele verden.

Passelig sur innledning, men filmen er bra (gå og lån den når streiken på biblioteket er over) og musikken er transelignende.  Hele filmen er vakre bilder i et stort sett oppjaget tempo og musikken blir også mer og mer hurtig og intens.  Legg merke til følgende når du ser filmen: Kvinner jobber med små ting, menn med store maskiner.  Når du ser alle som fyker avgårde på jernbanestasjoner, legg merke til de få som tar det rolig og ikke stresser avgårde.  Legg også merke til hvor mye mer lys det er blitt i byene våre siden filmen ble laget.

Jeg så filmen for mange år siden i filmklubben og det hadde jeg glemt.  Men jeg husket den med en gang jeg så de første bildene av sne som falt (fra hva da?).  Under filmen tenkte jeg på: Luft, vann, jord og ild.  Disse grunnformene gikk igjen.  Tema i filmen er visstnok liv ut av  balanse.

http://en.wikipedia.org/wiki/Koyaanisqatsi

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar