Totalt antall sidevisninger

lørdag 12. juni 2010

Sykkelmote og sykkel uten gir

Efter Bergen-Voss har jeg ikke syklet racer. Til jobben har jeg for det meste brukt ss sykkelen (eller føll-sykkelen som jeg tidligere foreslo). Onsdag brukte jeg bysykkelen min med innvendig gir (eller hoppe sykkelen). Har tenkt en del på hva som er mote i sykkelmiljøet. At det er mote å bruke utvendig gir, er vel ikke akkurat en nyhet. Det er ganske vanskelig å få tak i noe annet. Selv på barnesykler er det utvendige gir. Barn burde oppleve den samme friheten som jeg opplever når jeg sykler uten gir. På en lett sykkel (alle barnesykler er lette) så er det ikke noe problem å sykle uten gir. Giret bør være passelig tungt slik at man ikke altfor ofte ikke får gitt mer fart i nedoverhelninger, men ikke så tungt at det blir umulig å sykle oppover. Med klikkpedaler kan man lettere sykle oppover med tung utveksling (kan ikke kalle det gir).

I racermiljøet (eller det harde sykkelklubbmiljøet) så ser de nedlatende på deg hvis du har noe av det følgende på sykkelen din:
Sykkelkurv (de vil kalle deg turist), støtte, skjermer, speil, bagasjebrett, fotstropp, ringeklokke eller reflekser i spilene. Derimot kan navdynamo passere. Hvis du ikke har gir, vet jeg ikke hvordan de vil reagere...

I det knallharde terrengsykkelmiljøet vil de rynke på nesen (som om vi sykler forbi et nyspylt jorde) over følgende:
Skjermer, speil, fotstropp, ringeklokke eller reflekser i spilene. Noen vil kanskje også reagere på gravitydropper og fjernstyrt demperlås.

I begge miljøene vil de virkelig himle med øynene hvis du skulle ha en bysykkel med innvendig gir og skjermer, selv uten støtte og sykkelkurv. Feste for enten barnetilhenger eller barnesete er også helt uaktuelt - da har du ikke forstått alvoret med sykling. Lys og sadelveske er greit, men må ikke være for digert.

Jeg har ikke alle disse greiene på mine sykler, men jeg har et inklinometer som viser stigningen i bakkene. Og så liker jeg skjermer. Det som er akseptabelt å feste på syklene er flaskestativ også bak setet og forskjellige målere (puls-, kadens- og fartsmålere).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar