Totalt antall sidevisninger

lørdag 12. februar 2011

Film - Veronika vil dø

Fin film om depresjon, selvmord og psykoanalyse.  Filmen starter med tittelen, hvordan Veronika bestemmer seg for å ta sitt liv fordi hun er så deprimert.  Hun er tilsynelatende vellykket - har en god jobb og et godt utseende. (Skuespilleren spiller også Buffy - men det har jeg ikke sett på, så det sa ikke meg noe). Selvsagt dør hun ikke (kunne jo gjort det og vi kunne sett handlingen i revers eller noe slikt) men hun våkner opp etter en lengre komaperiode på et sykehus for mentalpasienter.  I det hun våkner opp får hun vite at selvmordsforsøket har ødelagt hjerte hennes så mye at hun virkelig er dødsdømt - hun har bare noen uker igjen å leve.

Selvsagt blir hun kjent med de andre, kjent med rutinene og kjent med sin terapeut.  Interessant å følge dialogene, de er veldig lite typiske.  Terapeuten utvikler seg også i samtale med Veronica.  Til slutt finner alle ut hva som gjør livet verdt å leve.  Og det er ganske enkelt.

Hadde det ikke vært for den fikse og lykkelige slutten hadde jeg sikkert husket filmen godt og hevet den opp til nivå med Livet uten meg.  Filmen taper seg omtrent midtveis synes jeg og går siden bare nedover.

http://www.imdb.com/title/tt1068678/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar