Satoshi Azuchi bok Supermarket er en bok om hvordan man i begynnelsen av 1960-årene lyktes med å danne store supermarkeder etter amerikansk mønster. Som nesten alle japanske bøker så har også denne refereranser til krigen. Stilen til forfatter er knapp og nøktern og innholdet er til tider interessant. Forfatteren var med på å bygge opp en supermarkedkjede og det er ikke så vanskelig å forstå hvem som er helten i boken. En liten supermarkedkjede ansetter en ny direktør som er fetter til eierne, to brødre. Noen ønsker ikke dette velkommen og danner en fraksjon imot den nye direktøren. På stiftelsesmøtet undertegner de troskap til en av de gamle direktørene med blod. Sikkert mulig i Japan rundt 1965. Litt mystikk er det også, men mest er det om distribusjon, om lojaltitet, jobbing og om butikkprosedyrer og salgsstrategier. Dette er forsøkt gjort så spennende som mulig ved å legge inn litt konflikter de ansatte imellom og litt om skurkene. Tidlig tegner det seg opp hvem som er skurk (helt er helt opplagt) så da er sikkert ikke ham.
Alle næringslivsledere som gjør suksess burde skrive en roman.
Boken er litt vel lang - over 330 sider.
Det har tatt litt tid å lese boken. Har lest den på toget, på hytten i påsken og på tur til Hallingskarvet. Til slutt ble jeg ferdig med den.
søndag 24. april 2011
Bok - Satoshi Azuchi: Supermarket
Etiketter:
bok,
Hallingskarvet,
japansk litteratur,
Satoshi Azuchi,
Supermarket
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar