Totalt antall sidevisninger

lørdag 16. april 2011

Minner * konsertene jeg gikk glipp av + noen jeg opplevde

Før jeg begynner den kjedelige opplistingen av konserter jeg har gått glipp av, kan jeg kort oppsummere noen av de konsertene jeg ikke gikk glipp av.

Den første rockekonserten i Grieghallen var med Joan and the blackhearts.  Denne konserten må ha vært i 1977 eller før.  Jeg husker vi gikk på ungdomsskolen.  Denne konserten opplevde jeg sammen med min venn H.  Vi var helt uforberedt.  Hadde plasser midt i salen og satte oss ned.  Da konserten begynte var det veldig høy lyd, instinktivt tok vi oss til ørene,   mange reiste seg for å se bedre - da måtte vi det også.  Flott lys- og sceneshow.  Etter konserten var vi helt nummen i ørene og litt svimmel.  Vi måtte rope til hverandre.  Det tok flere dager før vi hørte normalt igjen.

Min andre rockekonsert i Grieghallen var det meningen at min kjæreste skulle være med på.  Vi haiket til byen for å kjøpe billetter.  Sjåføren vi fikk sitte på med hadde en bunke Tom Robinson Band plakater i bak i bilen.  Da vi fortalte ham at vi skulle på den konserten, forærte han oss hver vår plakat.  Dessverre ble min kjære syk akkurat da konserten skulle være.  Helt ukjent med piratsalg håpet jeg å få tilbake det jeg hadde betalt for billetten.  Og det fikk jeg - ante ikke om at noen betalte mer i døren før konserter.  Konserten var flott og jeg har vel plakaten et sted.


Da jeg jobbet for studentradioen, fikk jeg overvært flere konserter som anmelder for radioen.  På den måten kom jeg gratis inn og det var fint for til tider hadde jeg lite penger.  Da Durrutti Column skulle spille på Hulen, håpet jeg å få anmeldt konserten, men da hadde allerede en annen kommet meg i forkjøpet.  Forsøkte alle mine venner i Hulestyret, men alle hadde full kvote på gjestelisten.  Så det ble drikking av te på Fysisk institutt istedenfor for jeg hadde ingen penger til billett.

Nirvana skulle holde konsert på Hulen noen år senere og jeg fikk ikke kjøpe billett, ikke fordi det var utsolgt.  Det var avlyst - fordi Nirvana var blitt superstjerner dagen før.  Merkligste begrunnelse jeg noengang har hørt.  Har alle platene Nirvana gav ut (var ikke så veldig mange).


Pixies skulle spille i London i 1989 og vi var på sommerferie i UK på den tiden.  Vi så plakater overalt, men akkurat da vi skulle fra Wales til London fikk jeg melding om dødsfall i familien - og da fikk jeg annet å tenke på enn rockekonsert. Har alle platene Pixies gav ut (var ikke så veldig mange).

Senere har jeg vært på mange konserter, noen bra og noen ikke fullt så gode.  En av de absolutt dårligste jeg var på, var med Jokke og Valentinerne på Hulen.  Greit nok for meg som ikke hadde betalt at konserten varte ca 15 minutter.  En annen legendarisk konsert var en gruppe som jeg hørte på da jeg gikk på gymnaset, Vibrators.  De opplevde jeg mange år senere på Hulen (og da betalte jeg billetten) - det var en morsom og nostalgisk gjenhør.

Min første plate jeg kjøpte, var med Kraftwerk.  I 2007 (tror jeg) opplevde jeg dem i Grieghallen.  Noe av det største jeg har opplevd av konserter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar