Totalt antall sidevisninger

onsdag 6. april 2011

Film - lett løpetur til Hamre bro i lett regn

På lørdag er det halvmaraton, så jeg må trene litt før det.  Har vært litt slapp de siste dagene og hverken løpt eller syklet.  Langs Klokkarvannet ble det kostet med en svær bulldoser påført blinkende lys, roterende koster og noen store hvite plastkanner.  Flott at dette blir gjort før løpet på lørdag.  Både så og hørte svanene.  Skoene ble våte og laget en morsom lyd for vært skritt jeg tok.  Tåken hang lavt over Fanafjellet.  Observerte ved Hamre bro at all isen var borte fra Kalandsvannet.  Ihvertfall fra der jeg kunne se.

Mens jeg løp tenkte jeg på sosiale tall og lurte på om det kunne tenkes en overføring til funksjoner.  For eksempel slik: x^2+p*x +q = 0, gir løsning x1 og x2 som kan settes inn som nye koeffisienter slik: x1->p og x2->q, osv.  Finnes det tallpar som gir meningsfull iterasjon her?  Dette kan jo også utvides til høyere orden.  For annegrads tilfellet kunne det sikkert vært mulig å beregne området av x1, x2-planet som gir konvergens.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar