Totalt antall sidevisninger

lørdag 2. april 2011

Minner - sanger og følelser

Et av mine barndomsminner fra før jeg begynte på skolen, er knyttet til sanger.  Min mor sang for meg, slik mange mødre gjør og fortsatt bør gjøre for sine små barn.  Også min farmor sang for meg.  Utenom de to husker jeg ikke at noen sang bar for meg.  Slike minner blir fort både kjedelige og poengløse - sikkert slik med denne også.  Grunnen til at jeg husker så godt disse to sangene, var at jeg snakket med sangerne om innholdet i to av sangene - jeg ble så usigelig trist av de akkurat de to sangene.  Jeg var sikkert utrøstelig,  Idag  er jeg det som kalles lettrørt og får lett tårer i øynene når noe trist skjer på film for eksempel.

1. sang er: Det bor en gammel baker (av Inger Hagerup 1950). 
Sangen avslutter med at den gamle bakeren sitter død i en haug med wienerbrød - da hadde han allerede vært ensom en god stund.  Tror det var kombinasjonen alene og død som beveget meg.  Helt sikkert ikke wienerbrødene som er et fantastisk bilde på å ikke mangle noe (ser jeg nå).

2. sang er: Vem kan segla förutan vind (svensk folketone)
Har funnet ut nå at dette kalles en godnatt-sang.  Jeg fikk ikke sove godt av denne da min farmor sang den for meg, jeg ble usigelig trist.  Først vers er et spørsmål, andre vers er svaret på spørsmålene.  De to første svarene virker helt ulogiske og det siste virker bare trist - nemlig å skilles fra vennen sin uten å felle en tåre.  Her tenkte jeg ikke skilles i den betydningen "sees neste dag", men totalt skilles.  Husker min farmors fortvilte forsøk på å forklare meg meningen med denne sangen - har sikkert ikke vært lett for henne heller.  Ulogisk og trist - verre kunne det ikke bli, jeg fant ikke orden i noe og fikk det som kalles indusert frustrasjon i eksperimentet til Pavlov (svært voksen observasjon gjort nå 45 år senere).

Har observert barn bli sunget for (har også gjort det selv), men jeg har aldri hverken hørt eller observert tilsvarende reaksjon som jeg gjorde i 5-årsalderen (tror jeg det var). MEN jeg har ALDRI sunget disse to sangene for noe barn...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar