Totalt antall sidevisninger

søndag 28. november 2010

Øistein Kristiansen: Livets kruseduller

Dette er en mer dyp bok en det kan se ut som ved første øyekast, spesielt hvis man leser undertittelen: Aktivitetsbok for hele familien.  Flott at Øistein Kristiansen har en visjon og den formidler han flott.  Hele verden skal tegne en bedre verden.  Stikkordene er tegne og bedre verden.  Han viser hvordan man ved kruseduller, slikt som man rabler ned med en penn, kan lage all verdens frodige scener.  Han skriver også at han lider av overkreativitet - og jeg tror han gjerne.  Fint å høre om det og fint å vite hvordan han fokuserer.  Dette minner litt om selvhjelp - slik jeg kjenner den fra litteraturen og til dels også i film.  Over pulten min har jeg det periodiske system hengende på høyre side.  Jeg vet at det er mulig å lage det periodiske system på sirkulær form, men jeg begynte å tenke på hvordan det skulle kunne gjøres med bobler.  Alt kan gjøres med bobler og puddinger ifølge Kristiansen.  Selve boken er lett å lese og det går fort, hvis det bare er det man vil.  Det som tar tid er selvsagt øvelse og praktiseringen - altså å tegne.  Han er motstander av å tegne på datamaskin - mener man må tegne på papir og scanne inn tegningene etterpå.  Men man kan lage templates (hva er det på norsk) ved hjelp av datamaskin.  Og det kan være puddinger.

Har også sett filmen som han har laget om tegning hvor han lærer barn å tegne aper, isbjørner, flaggermus og giraffer.  Det slår meg hvordan han enkelt dekomponerer det han skal tegne til noen grunnformer, ovale sirkler, firkanter, trekanter, lange buer.  Det er to egenskaper han har her: Først evnen til å se disse grunnformene, dernest evnen til å tegne og plassere dem riktig.  For skriving er grunnformene ordene og de igjen er satt sammen av bokstaver (tekstens atomer).  Grunnformene kan settes sammen til litt større enheter, som øyne, munn, hår.  Dette kan helt sikkert analyseres mer grundig, og kanskje jeg skriver litt om det.  Om hvordan man kan bruke splines og plassering av grunnformer.  Har jo faktisk litt erfaring med det fra før (langt tilbake).

En annen ting han såvidt nevner er hvordan matematikk kan gjøres mer spennende med tegning.  Og det vil jeg gjerne komme tilbake til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar