Totalt antall sidevisninger

onsdag 24. november 2010

Opplevelse av en bokhandel

Litt reklame.  Var innom norli bokhandel i Galleriet i eftermiddag.  Viktig: Jeg kom inn fra andre etasje, altså innsiden av Galleriet.  Først ser jeg massevis av bøker av Richard Dawkins, så ser jeg Seligmans bok, jeg finner Freakonomics (super og vanlig), jeg ser bøker i psykologi og religion.  Ser at reiselitteratur har flere hyllemetre enn religion og at religion har flere enn fysikk (OK - bare lærebøker for gymnaset).  Ned trappen, finner jeg reklame for Øistein Kristiansens nye bok, Tegn en bedre verden, mange tegninger og noe reklame.  Jeg kikker litt i boken hans og blir fascinert.  Tegne har jeg aldri kunnet, men dette så jo morsomt ut.  Og spesielt i filosofisk sammenheng hvis vi virkelig skal ta tittelen på alvor (og det skal vi visst).  Selv har han tegnet seg til å bli en internasjonal TV-stjerne (i Asia og Norge).

Videre inn i butikken ser jeg at Kants Kritikk av den rene fornuft ligger fristende på et bord (riktignok sammen med Hegel, men det får vi tilgi norli for).  Akkurat hva man vil kose seg med en eftermiddag!  Men det er mer som Åslaug Haga sa i sin tid, flere hyllemetre med filosofi.  Skal jeg i det hele tatt orke en Aquinas bok, jo det gjør jeg.  Fin bok, annenhver side på latin og norsk, med mange noter og greie forklaringer.  Leser litt og finner ut at dette er ikke SÅ vanvittig som jeg hadde trodd.  Noe virker jo helt forståelig.  Men jeg finner ingenting om englene som danser på en nålespiss...

Oppløftet av hvilken glimrnede bokhandel vi har midt i blant oss, orker jeg ikke en eventuell skuffelse ved å prøve skjebnen på en annen bokhandel.  Tviler på at det klarer å toppe denne.

Fraværet av Heidegger trenger knapt noen tilgivelse, det burde kanskje heller gis eget takkebrev til norli for dette.

Øistein Kristiansen kan du treffe samme sted som jeg var imorgen klokken 17.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar