Totalt antall sidevisninger

lørdag 6. november 2010

Tur - Gulfjellet over til fots

Igår avspaserte jeg og gikk over Gulfjellet.  Her nede i lavlandet finnes det ikke tegn til vinter - iallefall var det slik igår.  Rundt 5 grader og bart på veien og alt det jeg kunne se av fjell (Fanafjellet, Stendafjellet, Sotra) var også bare.  Tok bussen og fikk en overgang helt til Gulbotn for bare 25 kroner.  Turen med buss og bybane gikk akkurat som det skulle.  Ingen klager på hverken bybane eller buss.  Gikk rett på bussen til Norheimsund som går over Gulbotn og Kvamskogen.  Tips: Si at du skal til toppen av Trengereidsbakken og vis overgangsbilletten.  Dette stoppet er nemlig i Bergen kommune.  Spør derefter pent om å få bli med til Gulbotn.  Mulig at det er vel så lurt å faktisk gå av på Gulbotn.  På bussen leste jeg en del i Knausgård Min Kamp 5.

Da jeg startet turen, så jeg sne.  Massevis av sne.  Toppen av Gulfjellet var fullt av det.  Fjellet fremkom større enn det pleier (det er jo fortsatt like stort).  Jeg gikk på stien med fjellstøvler og det gikk fint helt til det begynte å bli mye sne.  Da savnet jeg mine skigamasjer.  I mangel av disse bandt jeg regnbuksen ned i skolissene slik at jeg ikke fikk sne ned i støvlene.  Fungerte helt fint.  På toppen snedde det friskt og var tåke.

På vei opp hadde det vært litt regn og litt sol, men fra toppen var det bare overskyet og nedbør.  Jeg måtte gå bokstavelig fra varde til varde.  Måtte gå helt bort til enkelte før jeg så neste.  Dermed er det ikke sagt at man kan gå trygt i rett linje mellom vardene.  Mange av vardene er lagt på små stup.  Med sne overalt og duggete briller hadde jeg problemer med å se hvor det var bratt.  Da jeg kom ned til middagsdalen, gav tåken seg.  Her bestemte jeg meg for å gå ned til Redningshytten.  Jeg ombestemte med da jeg var kommet ned til platået nedenfor Markskilsfossen og gikk mot stien ned til Osavatn.  Ved fossen så jeg minneplaketten for de to som omkom der i Styrkeprøven rett vest.  Herfra og ned var det ikke så mye sne.

Kom meg greit ned til Osavatn og haiket med to fra Polen ned til bussen.  Tips: Gå av bussen ved stoppet ved biblioteket, da kan du nå en buss tidligere enn hvis du drar helt til endestoppet.

Turen tok en god del lengre tid enn planlagt siden det var ganske mye sne på toppen.  Kunne kanskje gått på ski fra Markskilsvannet.

Lærdom utstyr: Ta med gamasjer hvis det er fare for å tråkke i sne og snebriller.  Og ta med nødduken jeg fikk på Styrkeprøven rett vest.  Ta med en letter bok (i gram).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar