Totalt antall sidevisninger

tirsdag 23. november 2010

NRK2: Solsystemets mysterium II

Sist tenkte jeg at dette var ikke noe særlig, men jeg gav professor Cox en sjanse til.  Han startet med å snakke om at vi har årstider fordi jorden heller og fortsatte med å forklare planetenes vandring over himmelen.  Han opplyste om noe jeg syntes var veldig interessant, nemlig at Atlasfjellene er et av de beste stedene i verden å observere stjernehimmelen på.  Mye av programmet handlet om Neptun, ringene og månen.  Ringene ble sammenlignet med isen i på Island og slik det tidlige solsystemet var.  Analogier er det massevis av.  Tornadojakten var litt kjedelig.  Rart han ikke nevnte Io utenfor Jupiter, den har også vulkaner.  Ellers var det en del om platetektonikk og om periodebinding (grunnen til største sprekken i Neptuns ringer).  Jeg likte dette programmet mye bedre enn det første, sikkert fordi jeg lærte litt mer av det og siden jeg hadde løpt 5 km på vinterkarusellen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar