Totalt antall sidevisninger

mandag 1. november 2010

NRK2 - Det globale matfatet II - Australia

Ikveld sendes tredje episode.  Men jeg ser at jeg har ikke laget innlegg på andre episode i denne fine serien.  Fra Brasil gikk turen videre til Australia.  Her er det faktisk noe av samme problemene som i Brasil, nemlig overdreven hugging av skog.  Konsekvensene er helt forskjellige.  I Australia fører nedhuggingen av skog noen steder til at salt som ligger i bakken forflytter seg oppover og gjør jordsmonnet ikke dyrkbart, iallefall ikke for hvete.  Dette har jeg selv forsøkt i bak i hagen, under treplattingen.  Ja, salt virker - men så mye som det regner her så løses vel saltet fort opp.  Løsningen i Australia var selvsagt å dyrke trær igjen.  Og da dyrket bonden trær som gav nøtter som kunne selges.  Lurt.

Et annet problem var at sauehold ikke lengre lønnet seg på grunn av lave ullpriser (skulle ikke tro det hvis man kjøper en genser fra Dale).  Løsningen her var jakt på villgeiter med terrengående ATV og helikopter.

Tredje problem var lite vann.  Man fant ut hvis man bare vannet plantene på den ene siden, så ville plantene gå inn i vannsparemodus (fordampingen ble redusert).  Samtidig kunne planten få vann fra andre siden slik at den ikke tørstet.  Lurt triks.  Det burde de få vite de som planter mais i Kenya.  Se tidligere innlegg.

Fjerde problem var også knyttet til lite vann.  Vannet tørket så fort opp og gikk ikke så langt ned i jorden.  Her var løsningen som i Brasil og tilsette kjemikalier til jorden.  Noen helt andre kjemikalier får jeg tro.

Av en eller annen grunn tenker jeg på sykling når jeg ser Australia.  Fine veier, nesten flatt (verdens lengste rettlinjede vei ligger her i nord), men jeg vet at det blåser mye og er ufattelig varmt.  Trafikken er også ekstrem og farlig.  Og vann er dyrt - må visst kjøpes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar