Totalt antall sidevisninger

tirsdag 2. november 2010

På leting efter Heideggers skygge

Har fått tak i to bøker som brukes til forberedende. 
Tollefsen, Torstein (Nicolaisen, Rune Fritz;Syse, Henrik):
Tenkere og ideer : filosofiens historie fra antikken til vår egen tid
Stigen, Anfinn:
Tenkningens historie . 2 . Den nyere tid : fra 1600-tallet til vår egen tid

Begge gir litt plass til Heidegger, begge har markert at det ikke er pensum.  Så det er forsåvidt ikke sentralt i norske lærebøker.  Begge steder står det ingenting om hans innflytelse på psykiatri eller beslektede felt.

Jeg lurte litt på dette med hans innflytelse og vil sitere fra en epost jeg fikk.
 
Jeg har tatt bort avsenderen.  Hvis vedkommende vil ha navnet sitt i bloggen min, bare si ifra, så skal jeg ordne det.  Les filen som er lenket inn på slutten.  Her kan man lese en del om Rudolf Carnap.  Resten er fra eposten.


Kan du hjelpe meg med noe som jeg lurer litt på?
Hva er Heideggers status idag?  Er han sentral? Kuriøs?
Det korte svaret er (dessverre) at han i dag regnes som en av det 20. århundres mest sentrale filosofer. Han har jo også hatt stor innflytelse på andre filosofer som Sartre, Foucault, Derrida osv. osv.

Kanskje han er mer sentral i noen deler av filosofi eller andre fag - jeg vet ikke.  Og han er kanskje mer populær i noen land fremfor andre.

Jepp, -- innenfor analytisk filosofi regnes han stort sett som en irrelevant tåkefyrste. Siden analytisk filosofi er mest utbredt i den angloamerikanske verden studeres han mindre der enn i det kontinentale Europa. Men siden han i en periode var fullstendig avvist av de filosofiske miljøene i USA, ble han tilsvarende mer populær i litteraturvitenskapelige miljøer der. Dette har senere bredt seg til litteraturvitenskapelige miljøer i Europa, der filosofi i Heidegger-sjargong går under navnet "teori".

Her er en morsom artikkel:
http://www.wittgenstein-network.dk/home/papers/Logik%20og%20intet.pdf

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar