Totalt antall sidevisninger

fredag 21. januar 2011

Biblioteket * hyllest

Siden jeg som liten ble tvangsplassert på biblioteket, har jeg likt meg på biblioteket.  Det var før jeg begynte på skole og mens min mor var hos frisøren eller hva det nå var.  Jeg fikk lånekort før jeg var gammel nok siden jeg allerede den gang var en slik god "kunde".  Idag kjenner jeg godt de som arbeider på biblioteket på Nesttun og det er greie mennesker alle sammen.  Siden jeg gikk på skole i byen brukte jeg biblioteket i sentrum mye og jeg har mange fine minner fra de gangene jeg enten alene eller sammen med noen leste aviser eller hørte på musikk der.  Det ble ikke så mye lytting til musikk for det var stort sett klassisk de hadde og det var ikke jeg så interessert i den gangen.

Idag var jeg på biblioteket for å levere tilbake the Stranglers cd'ene jeg hadde lånt (se tidligere innlegg).  En ung hyggelig og smilende bibliotekar spurte om jeg skulle oppleve Stranglers på Bergensfest.  Klønete nok sa jeg at jeg ikke visste at de skulle spille, men at da måtte jeg jo det.  Og så la jeg til at jeg likte dem bedre før, hvorpå hun intelligent nok svarte: Det er ikke mulig å skru tilbake tiden.  DET har hun helt rett i.  Rett etterpå spør hun:
- Jeg har elsket deg så lenge, skal jeg fornye den?
- Hva? Nei, ikke nødvendig, jeg har den med.


Da jeg skulle låne en Gorillaz CD som erstatning for stranglers til bilen, oppdaget jeg at lommeboken min var borte.  Denne gang var det en ung, mannlig og også hyggelig bibliotekar som forsøkte å hjelpe meg.  Han ville så gjerne låne meg den CD'en, så han spurte om jeg hadde legitimasjon.  Da hadde jeg allerede slått fast at skjebnen vil ikke at jeg skal lytte til Gorillaz (forøvrig ikke så dumt av skjebnen) og gitt opp.  Akkurat da jeg forklarte at legitimasjonen var nok også i lommeboken og ville gi opp, kom den første bibliotekaren og sa at jeg hadde jo levert noe.  Slik var jeg altså identifisert - så jeg fikk med meg Gorillaz.  Og fant lommeboken i bilen...

Grunnen til at skjebnen godt kunne ha droppet Gorillaz CD'en er at den er kopibeskyttet (teknisk sett egentlig ikke en CD men en silikonplate med lydspor) og uspillelig i CD-spilleren min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar