Totalt antall sidevisninger

søndag 30. januar 2011

Skitur - Toppturer fra Hallingskeid med turlaget 28.-30. jan 2011 - del II

Middag og kveldsunderholdning.  Nydelig middag - takk til kokkene.  Underholdningen utover kvelden gikk ut på å diskutere faget psykologi og litteratur.  Var litt sliten etter turen i stormen og tung middag.  Burde tatt en kveldstur og sett på stjernene.  Denne kvelden var jeg unormalt sosial etter at jeg fikk lest ferdig Krabbeskipet - Kanikosen av Takiji Kobayashi.  I samtale med en master i litteraturvitenskap glemte jeg helt navnet på et litteraturtidsskrift, men nå vet jeg det: Kraftverk.

Stod tidlig opp idag også og leste ferdig den andre boken jeg hadde med, Min fjerne barndomsby av Taniguchi, Jiro.  Idag var vi en skitur opp Buadalen i retning mot Osa.  Samme vei som jeg to ganger har slept med meg en terrengsykkel for å sykle akkurat til Osa.  Fikk høre om nederlenderne som drev kafe i Osa og om gåturen dit av en av de andre turdeltagerne.  Det høres ut som en fantastisk god ide å ta det som en gåtur, men jeg har ikke gitt opp sykkelprosjektet heller.  Turen idag var ikke i så dårlig sikt og tankene fløy ikke så langt. 

På vei ned fikk jeg testet at mine nye ski og mine nye skisøvler fungerte.  Fikk ikke helt kontroll på skiene og fikk vite av turleder T at det var ikke noe galt med utstyret, så konklusjonen var lett å trekke: manglende trening.  Noen timer i snestorm og med omtrent null sikt, akkurat ideelle forhold til å trene seg til å bli flink med telemarksvinger.  Så jeg la skylden på sneen.  Litt for kornete og litt for vekslende.  Men klart jeg må trene mer - under all slags forhold.

Klarte å innbille meg selv at jeg hadde det travelt med å nå toget, men hadde billett til et tog som gikk en time senere.  Mens en del av oss ventet på toget snakket vi også om litteratur og jeg fikk benyttet anledningen til å skryte av Kirino.  Til min store overraskelse ble japansk film også nevnt, tenkte på Kurusawa, men det var faktisk anime som ment.  Det er i en tunnel som også er stasjon at man møter mennesker som ser anime.  Kan opplyse om at de filmene vi snakket om er laget av: Hayao Miyazaki.

På toget var det veldig fullt - for en gangs skyld var det ikke bløff.  Konduktøren sa surt at jeg hadde billett en time senere.  Noen av oss fant en slags plass i kafevognen.  Siden jeg hadde lest ferdig bøkene jeg hadde med så ble det til at jeg leste aviser og snakket med mine nye turvenner.  I aftenposten leste jeg om tegneserier på lesebrett og om at dette tilførte mediet en ny dimensjon - og det tror jeg på.

Turen hjem gikk helt greit og i Bergen regnet det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar