Totalt antall sidevisninger

tirsdag 11. januar 2011

Bok * Banana Yoshimoto: Amrita * løyperapport

Når jeg ikke får sove leser jeg litt i denne japanske boken.  Egentlig hadde jeg tenkt å vente med blogginnlegget til jeg hadde lest den ferdig, men siden det tar så forferdelig lang tid, kommer den nå.

Boken er oversatt fra japansk til engelsk.  Yoshimoto er en kjent, ung forfatter (i Japan).

Denne avviker fra mange andre japanske bøker med at den ikke har skiftende perspektiv.  Alt er sett igjennom en jeg-person.  Boken handler selvsagt om henne, hennes opplevelser, hennes familie og inneholder mye mystikk.  Det er spøkelser, forutsigelser og magiske evner skrevet på en lett og jordnær måte.  Grunnstemningen i boken er fin.  Inneholder ikke så mye om det strebeske og ordentlige som man kan lese om i andre bøker.

Også i denne boken kommer det frem hvilken forskjell det er på japanerne og de andre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Banana_Yoshimoto

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar