Totalt antall sidevisninger

onsdag 19. januar 2011

Fransk film - Jeg har elsket deg så lenge

Jeg har elsket deg så lenge handler om to søsken etter at eldstesøster kommer ut av fengslet etter 15 år.  I begynnelsen er alt trist, men hun klarer seg ganske bra etterhvert.  Litt om søskenkjærlighet, fordommer til de som har vært i fengsel og hva fengsel gjør med folk.  Filmen er laget slik franske filmer lages, i sakte fart og med mange nærbilder.  Regissør Philippe Claudel kjenner jeg ikke fra før, men jeg mente absolutt at jeg hadde sett Juliette som er storesøsteren.  Og Imdb hjelper meg med hukommelsen, det var i Mitt liv som hus.  Hun var konen.  Hun heter Kristin Scott Thomas.

Var litt merkelig å se hvordan fargen på øynene til søstrene skiftet igjennom filmen, fra grønn og grå til omvendt mot slutten. Ikke så lett å få noe annet budskap fra denne filmen enn at man ikke skal dømme andre og tilgi.


Har klare paralleller til En ganske snill mann, men er helt annerledes utført.  Men noe likt er det, saktmodigheten, skepsisen og den kuede holdningen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar