Totalt antall sidevisninger

mandag 14. mars 2011

Betraktning - Lys i sinnet, lys i stuen, lys i livet

Ikke klag over mangel på lyspunkt under stjernehimmelen, sa Wergeland. Ingen stjernehimmel ikveld, bare skyer, men absolutt ingen mangel på lyspunkt, klager jeg i en natt i byen.  Slik skrev jeg på facebook idag.  Jeg har lenge undret meg over hvor mye lys det er i byene og inni hus idag.  Å si at jeg husker godt at det ikke alltid har vært slik, gir kanskje helt feile signaler.  Hvis man ser Koyaanisqatsi fra 1982 hvor man ser hvor mye lys det var i amerikanske storbyer den gangen. Sammenlignet med en norsk by 2011 så var det faktisk ganske lite.
Det samme gjelder inni husene.  Siden 2000 (eller deromkring) har detblitt populært med stikklys (vanligvis kalt spot) i taket slik at ikke en krok er mørk.  Når jeg går tur om kvelden, så ser jeg disse lysene i alle moderne boliger bygget siste 10 årene, eller i gamle hus hvor kjøkkenet er blitt modernisert (eller skiftet ut som er mer riktig).
Hva er så galt med stikklys: ganske mye viser det seg.  De bruker mye strøm i forhold til lysmengden som produseres, lyset er kaldt og stikker i øynene (og noen, som meg, får hodepine av det), for å installere slikt lys i taket, fjernes isoleringen og en kasse settes inn i taket, pærene er adskillig vanskeligere å skifte enn vanlige lyspærer og de er alltid kronglete plassert.  Når jeg ser på bilder fra interiør av hus fra 80-tallet og før, så var det tydeligvis ikke behov for slike stikkende lys.  Det var kanskje litt leselys, litt lys så man fant tekoppen og litt lys på maleriene, men ikke lys for å vise hvor man skulle gå.  Hvor har man det fra: fra nødlysene i passasjerfly?
Utendørs har man funnet ut at plantene må ha litt lys om natten, så selv blomsterbedene har lamper nå.  Der man kan gå utenførs har man flyplasslys som lyser rett opp til flyene og stjernene.  Disse lysene forvirrer fuglene, men hvem bryr seg om dem?  En annen sak er at naturlig døgnrytme for mennesker for lenge siden er forstyrret.  Stjernehimmelen over byene er helt borte på grunn av fremmedlys.
På speiderleir observerte jeg speidere (de er unge de) bruke mobiltelefonen som lykt for å ha noe lys så de ikke ble oppslukt av mørke.  Tror at mange ikke noen gang har fått oppleve en stjernehimmel fri for fremmedlys.  Det er lenge siden jeg har hatt en slik opplevelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar