Totalt antall sidevisninger

tirsdag 8. mars 2011

Skitur - Alpeferie

Vinterferien i år var ungdommen og jeg i Bad Gastein i Østerrike.  Dette er en alpeby nær forskjellige skitrekk.  Etter å ha fløyet over Tyskland og sett mørke åkre fikk vi plutselig øye på en lang stripe med noe som stakk opp.  Da vi kom nærmere viste det seg at det var alpene.  Jo, nærmere vi kom, jo finere ble det.  Etter landingen i Salzburg, tok vi bussen til Bad Gastein og fikk virkelig sett fjellene på nært hold.  Vi var til og med inni noen av dem (tunnel).  Byen og hotellet var ikke noe særlig og heller ikke maten.  Men skianleggene - de var virkelig fine.  Lange flotte løyper, utrolig fin utsikt på toppene, raske heiser uten noe særlig kø.  Virkelig morsomt å være i bakkene.

Vi kunne ta bussen til en del områder i nærheten og det var like fint der også.  Sportgastein var det høyestliggende anlegget og her var høyeste punkt over Norges høyeste fjell.

Alpereiser/sportreiser eller alperacer som vi spøkefullt sa, var en grei turoperatør.  De stod for felles skikjøring og en piknik i bakken (grei så lenge de ikke skulle underholde).  Vi ble delt opp i grupper utifra hva vi syntes om våre egne ferdigheter.  Vi var i den raske gruppen for det meste.  Bare pist og bare slalåm.

Om kvelden gikk på tur i og rundt den lille byen.  Noen steder var det veldig mørkt og noen steder også glatt.  Så jeg burde hatt med meg en hodelykt og brodder.  Et kart hadde også vært fint.  Stjernene lyste fint, skulle gjerne sett dem fra en topp og uten fremmedlys.  Selv midt i byen lyste de bedre enn her.  Luften var veldig klar og fin.

En morsom sak med navnet Bad Gastein: Bad er som på norsk, nemlig bad.  Det er en gammel badeby og det finnes varme kilder i fjellet fordi vannet inneholder radon (som er et radioaktivt grunnstoff).  Før (noen mener det fortsatt) at litt radon er sunt for astma og reumatisme.  Men for sikkehets skyld er radonet fjernet på det offentlige badet i Bad Gastein.

Skal jeg reise til Alpene igjen vil jeg gjøre følgende: Enten ta en mer type skitur (reise fra hytte til hytte) eller ta uspesifisert og kun betale for frokost.