Totalt antall sidevisninger

søndag 27. mars 2011

Skitur - Hamlagrø - Tokagjelet

Tredje søndag på rad med tur i tåken med Turlaget.  Hver gang har det vært fint vær dagen før.  Turen fra Bergsdalen til Kvamskogen har jeg gjennomført to ganger tidligere.  Ene gangen i regn og sludd, den andre gangen i nydelig vær.  Jeg startet med kortfeller og tenkte at det går greit opp til Vending, men fellene både klabbet og strekte (bergensk uttrykk for å sette foten i bakken når man sitter bakpå sykkel).  Derfor skiftet jeg til smurning, men også den klabbet.  På vei opp til Vending så det ut til at det muligens skulle lette litt.  Men det ble bare mere sludd.  Denne gangen var snedelen dominerende i sluddet, forrige gang var det vanndelen.  Interessant sne som bli dannet av slikt vær, det kleber seg fast i alt, ski med som er smurt for kaldere temperatur og på klær og briller av alle slag.  Mens jeg får der i tåken, vandrer tankene til musikk og filmer.

Rett før nedoverbakken, ser jeg en ravn og den kom ganske nær så jeg fikk sett den ganske godt.  Kunne se hvordan det glinset i de sorte fjærene dens.  Nedoverbakken til Tokagjelet gikk greit, hadde nok sikt til å kunne se hvor vi kunne svinge og sneen var fin for nedfart.  Passelig lag med myk sne på hard skare.  I toppen av bakken observerte jeg en flokk med ryper fly forbi, mens jeg hørte de andre turdeltagerne diskutere hvor de nye hardangerkabliene skulle komme.


Nok en gang takk til turledere som ledet oss igjennom tåken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar