Totalt antall sidevisninger

tirsdag 29. mars 2011

Film - kokoro

En stund siden jeg leste denne klassiske boken.  Jeg ser at historien er blitt filmet 3 ganger.  Den jeg så var fra 1955.  Interessant å se hvordan livet i Japan var i år 1921.  Hvordan folk gikk kledd, interiøret i husene og hvordan menn og kvinner oppførte seg.  Spesielt de spesielle tresandalene med to spor under fascinerte.

Selve historien er en historie om ære og kjærlighet med tragisk utfall.  Jeg synes ikke hovedpersonen spiller bra at han er trist og uten lykke - han går rundt og smiler lurt nesten hele tiden.  Jeg forstår ikke at han egentlig er ulykkelig utfra spillet, men jeg vet jo hvorfor han er ulykkelig, jeg har jo lest boken.  Filmen følger boken ganske nøye, men avviker heldigvis litt hva kronologi gjelder.

Det er ikke lett å se spenningen i denne filmen, den er bygget opp på en for oss uvant måte - og konfliktene kan vi kanskje kjenne oss igjen i, men ikke slutningene personene trekker.

http://www.imdb.com/title/tt0048266/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar